Handelsbetingelser
Aftalens omfang
1.1 Disse handelsbetingelser gælder for alle aftaler, som PowerMatch ApS, CVR-nummer 44392135 (herefter benævnt “Power Match”), indgår med sine kunder (i det følgende benævnt “Kunden”) vedrørende levering af vikarer, ansættelser og lignende ydelser (herefter samlet benævnt “vikaraftaler”). Personer, der er ansat via disse vikaraftaler, vil i det følgende blive omtalt som “Vikarer”.
1.2 Arbejdsopgaver, opstartsdato, forventet varighed, arbejdssted, pris og øvrige vilkår for hvert enkelt vikariat aftales mellem Power Match og Kunden på forhånd og bekræftes skriftligt ved en ordrebekræftelse fra Power Match. De Vikarer, der er ansat af Power Match og stilles til rådighed for Kunden, er bundet af en ansættelsesaftale med Power Match, som fastsætter deres rettigheder og forpligtelser i forhold til Power Match.
1.3 Kundens forpligtelse til at informere Power Match i henhold til den danske vikarlov. Kunden bærer ansvaret for at sikre, at Power Match har fuld indsigt i de vilkår, som er gældende for Vikarerne hos Kunden.
1.4 Power Match har indgået en kollektiv overenskomst med Dansk Industri. Hvis Kunden ikke har en overenskomst og/eller lokalaftale, der dækker det pågældende arbejde, skal ligebehandlingsprincippet overholdes. Dette indebærer, at der skal ske ligebehandling i forhold til eventuelle andre bindende generelle bestemmelser hos Kunden, såsom kutymer. Kunden er derfor forpligtet til at sikre, at Power Match modtager fyldestgørende information om de relevante regler, herunder løn, arbejdstidens længde, overarbejde, pauser, hvileperioder, pension, natarbejde, ferie og helligdage.
1.5 I situationer hvor strejker ikke direkte berører vores vikarers opgaver, vil arbejdet gå videre som planlagt, medmindre en anden aftale skriftligt er indgået mellem Power Match og Kunden.
Kostpris og gangefaktor
2.1 Kostprisen udregnes baseret på Vikarens timeløn og Power Match gangefaktor. Den eksakte gangefaktor aftales med Kunden og fremgår af ordrebekræftelsen sammen med kostprisen. Den samlede kostpris dækker Vikarens timeløn inkl. sociale ydelser, feriepenge og pension.
2.2 Hvis Vikaren arbejder på særlige tidspunkter eller helligdage, faktureres eventuelle tillæg i henhold til gældende kostpris eller overenskomst.
2.3 Hvis der sker ændringer i gældende overenskomster eller lovkrav, som påvirker vikarernes løn eller sociale ydelser, træder disse i kraft uden yderligere varsel. Priserne justeres tilsvarende fra den dato, ændringen gælder.
2.4 Power Match viderefakturerer eventuelle yderligere omkostninger (f.eks. transport, diæter, værktøj eller særligt sikkerhedsudstyr), medmindre andet er aftalt med Kunden på forhånd. Sådanne udgifter fremgår separat på fakturaen.
2.5 Som udgangspunkt afholder Power Match omkostninger til løn under sygdom. Hvis sygefraværet skyldes en tilskadekomst under arbejdets udførelse, hvor der foreligger en arbejdsskadeanmeldelse, fakturerer Power Match de faktiske lønomkostninger (løn x 1,40) til Kunden i den lovbestemte arbejdsgiverperiode.
Tidsregistrering
3.1 Power Match benytter et digitalt tidsregistreringssystem, hvor Vikaren registrerer sine arbejdstimer. Kunden har adgang til alle timer, Vikaren registrerer via app.powermatch.dk
3.2 Kunden har indtil mandag kl. 12:30 den følgende uge til at gennemgå og godkende eller afvise de indtastede timer. Hvis Kunden ikke reagerer inden denne deadline, betragtes de registrerede timer som godkendte og vil blive faktureret i overensstemmelse hermed.
3.3 Skulle der opstå en uoverensstemmelse mellem de timer, Vikaren har registreret, og Kundens forventninger, opfordres Kunden til straks at kontakte Power Match. Power Match vil prioritere en hurtig og retfærdig løsning til gavn for begge parter. Men manglende eller forsinket respons fra Kunden vil betragtes som accept af de registrerede timer.
3.4 Medmindre andet er aftalt, foretages fakturering ugentligt. Betalingsfristen på alle fakturaer er 8 dage.
3.5 Hvis Kunden ikke betaler inden for den angivne betalingsfrist (8 dage netto), er det misligholdelse. Power Match er berettiget til at opkræve en rente på 12 % p.a. fra forfaldsdagen, og der pålægges et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker. Såfremt fakturaen ikke betales efter tredje rykker, kan sagen overdrages til inkasso, og Kunden afholder alle omkostninger i den forbindelse.
Oplysningspligt ved aftalens start
4.1 Før vikaraftalens ikrafttræden er Kunden forpligtet til at give Power Match fuldstændige og nøjagtige oplysninger, som er relevante for opgavens udførelse. Dette inkluderer men er ikke begrænset til jobfunktion, kvalifikationskrav, arbejdstider, lønvilkår, overenskomster, arbejdssted og arbejdsbetingelser.
4.2 Power Match fastsætter prisen for vikarydelsen baseret på de oplysninger, Kunden har leveret. Hvis Kunden bliver opmærksom på, at de leverede oplysninger er ufuldstændige, unøjagtige eller ikke afspejler Vikarens reelle arbejdsopgaver, skal Power Match informeres herom senest 2 dage efter vikaraftalens modtagelse.
4.3 I tilfælde af ændringer eller rettelser i de leverede oplysninger, forbeholder Power Match sig retten til at regulere Vikarens løn og den aftalte pris fra den dato, Vikaren påbegyndte arbejdet i overensstemmelse med de korrigerede oplysninger.
4.4 Kunden skal løbende holde Power Match opdateret med ændringer i relevante oplysninger, specielt hvis disse oplysninger kan påvirke den fastsatte pris eller Vikarens arbejdsforhold.
4.5 Power Match stoler på Kundens leverede oplysninger for korrekt prisfastsættelse og Vikarens beskæftigelsesvilkår. Hvis unøjagtige eller ufuldstændige oplysninger resulterer i omkostninger for Power Match, herunder men ikke begrænset til bøder, erstatninger eller yderligere betalinger til Vikaren, vil Power Match kræve, at Kunden dækker disse omkostninger.
4.6 Kunden er ligeledes forpligtet til at informere Power Match om enhver rapporteringspligtig ydelse til Vikaren, da Power Match, som arbejdsgiver, er forpligtet til at rapportere disse til relevante myndigheder, inklusiv SKAT.
4.7 Skulle der opstå krav fra Vikaren mod Power Match, som følge af Kundens manglende overholdelse af gældende lovgivning eller andre forhold relateret til arbejdsopgaven, har Power Match ret til fuld erstatning fra Kunden for sådanne krav samt tilknyttede omkostninger.
4.8 For at beskytte kandidatens data er alle informationer, som Kunden deler med Power Match, underlagt streng fortrolighed. Power Match vil kun bruge disse oplysninger i henhold til aftalen og vil sikre, at alle databeskyttelsesregler overholdes. Specifikke bestemmelser om databeskyttelse og -håndtering vil fremgå af et senere afsnit.
Arbejdets udførelse og ansvar
5.1 Kunden er alene ansvarlig for det arbejde, som Vikaren fra Power Match udfører, herunder kvalitet, udførelse og eventuelle fejl eller mangler. Power Match kan ikke gøres ansvarlig over for Kunden for så vidt angår det udførte arbejde eller andre forhold. Power Match er heller ikke ansvarlig for Vikarens handlinger, som ikke er relateret til det arbejde, der skal udføres for Kunden.
5.2 Power Match kan ikke gøres ansvarlig for udstyr eller ejendom, der stilles til rådighed for Vikaren af Kunden. Kunden bærer selv risikoen for eventuelle skader, tab eller bortkomst af det lånte udstyr.
5.3 Kunden skal sikre, at arbejdsforholdene for Vikaren overholder alle relevante og gældende love, herunder arbejdsmiljølovgivningen, diskriminationslovgivningen og ligebehandlingslovgivningen samt reglerne om Arbejdspladsvurdering (APV). Overtrædelse af disse love kan medføre juridiske konsekvenser for Kunden.
5.4 Kunden har den fulde instruktionsbeføjelse og instruktionspligt samt tilsyns- og kontrolmyndighed over for Vikaren. Reglerne for forsikring mod arbejdsskader for vikarpersonale er fastsat af Arbejdsskadestyrelsen, hvilket indebærer, at Kunden er pligtig til at tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring for Vikaren. Eventuelle andre forsikringer (f.eks. erhvervsansvar) skal ligeledes være dækket af Kundens forsikring. Kunden er forpligtet til at sikre, at arbejdsforholdene for Vikaren er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige og i overensstemmelse med gældende lovgivning. Kunden skal stille påkrævede værnemidler til rådighed og sikre, at Vikaren har fornødent kendskab til materialer, maskiner samt sikkerhedsforskrifter.
5.5 Skulle der opstå ændringer i arbejdsforholdene efter vikariatets start, skal Kunden underrette Power Match herom skriftligt senest samme dag. Undlader Kunden dette, bærer Kunden fuldt ansvar for eventuelle tab og omkostninger, som Power Match eller Vikaren måtte pådrage sig som følge heraf.
5.6 I henhold til gældende vikarlovgivning skal Kunden sikre:
At Vikaren har adgang til Kundens fælles faciliteter og goder på lige vilkår med Kundens egne ansatte, undtagen hvis objektive grunde berettiger forskelsbehandling.
At samme anciennitetskrav, der gælder for Kundens egne ansatte, også gælder for Vikaren.
Informering af egne ansatte om brugen af vikarer.
5.7 Power Match forbeholder sig retten til at tage retslige skridt eller søge erstatning, hvis Kunden ikke overholder sine forpligtelser som angivet i denne aftale.
Reklamation ved mangelfulde kvalifikationer
6.1 Hvis det inden for de første 4 timer efter vikariatets start meddeles skriftligt til Power Match, at Vikaren ikke svarer til de aftalte kvalifikationer, og Vikaren derfor er sendt hjem, debiterer vi ikke den medgåede tid. Dette forudsætter, at Kundens begrundelse er saglig og skriftligt kan dokumenteres.
6.2 Denne reklamationsret gælder kun mangelfulde kvalifikationer. I andre tilfælde, hvor Kunden ønsker at afbestille eller hjemsende Vikaren, henvises til pkt. 2.2
Fastansættelse
Kunden kan fastansætte vikaren fra Power Match uden ekstra omkostninger, når vikaren har arbejdet mindst 518 timer gennem Power Match.
Vikaren må ikke ansættes direkte eller indirekte hos Kunden inden for 6 måneder efter afslutningen af et vikariat eller en kandidatpræsentation, medmindre vikaren først har arbejdet 518 timer gennem Power Match. Dette gælder også, hvis vikaren selv søger ansættelse hos Kunden.
7.2 Hvis Kunden tilsidesætter bestemmelsen om karensperioden og ansætter Vikaren uden forudgående aftale, skal Kunden betale en bod svarende til 3 måneders bruttoløn for Vikaren.
7.3 Bod forfalder til betaling ved indgåelse af ansættelsesaftalen mellem Kunden og Vikaren. Betalingsbetingelser følger afsnit 3.5 (8 dage netto).
Generelt erstatningsansvar
8.1 Power Match og Kunden er gensidigt erstatningsansvarlige over for hinanden i henhold til de generelle bestemmelser i dansk ret.
8.2 Medmindre forårsaget af grov uagtsomhed eller forsætlige handlinger, er parterne ikke ansvarlige over for hinanden for driftstab, tab af indtægt, følgeskader, forretningstab, goodwill eller andre direkte eller indirekte økonomiske tab, tabt fortjeneste, påløbne omkostninger, strafudgifter, skader eller udgifter, der opstår som følge af denne aftale.
8.3 Ved forekomst af force majeure suspenderes begge parters forpligtelser i henhold til aftalen for den periode, force majeure-situationen varer. Dette gælder, såfremt en part forhindres i at opfylde sine forpligtelser som følge af force majeure. Force majeure omfatter, men er ikke begrænset til, usædvanlige og uforudsete omstændigheder uden for en parts kontrol, som parten ikke rimeligt kunne have forudset ved aftalens indgåelse.
Opsigelsesvarsel
9.1 Som angivet afhænger opsigelsesvarslet af den relevante overenskomst samt andre vilkår, der gælder for den pågældende vikar. Kunden informeres altid forud for en vikars ansættelse om det gældende opsigelsesvarsel.
9.2 Alle immaterielle rettigheder, der skabes af Vikaren under udførelsen af arbejde for Kunden, vil blive overført til Kunden, forudsat at fuld betaling for vikarydelserne er erlagt inden for 60 dage fra fakturaens dato
9.3 Vikaren er underlagt tavshedspligt vedrørende alle fortrolige oplysninger, de bliver bekendt med under udførelsen af deres arbejde hos Kunden. Denne tavshedspligt varer i hele Vikarens ansættelsesperiode og fortsætter i 5 år efter ansættelsesforholdets ophør.
9.4 Mens det er standardprocedure for Power Match at inkludere Kunden på vores referenceliste, kan Kunden til enhver tid skriftligt meddele os, hvis de ønsker at blive udeladt.
9.5 Power Match sikrer, at alle samarbejdspartnere, der behandler personoplysninger på vores vegne, overholder strenge databeskyttelsesstandarder. Dette gøres gennem detaljerede databehandleraftaler, hvor samarbejdspartnernes forpligtelser klart defineres, og regelmæssige revisioner af deres databehandlingspraksis.
9.6 Oplysningerne om medarbejderne opbevares i op til 5 år efter aftaleforholdets ophør for at overholde lovmæssige forpligtelser, som f.eks. revision, og for at besvare eventuelle efterfølgende forespørgsler eller klager relateret til aftalen.
9.7 Power Match har implementeret avancerede tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder kryptering, firewall-beskyttelse, regelmæssige sikkerhedstjek og personaleuddannelse for at sikre, at personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.
9.8 For spørgsmål vedrørende databehandling kan Kunden kontakte os på kontakt@powermatch.dk.
9.9 Hvis Kunden ønsker at udøve deres databeskyttelsesrettigheder, kan de indsende en skriftlig anmodning til kontakt@powermatch.dk. Power Match vil reagere på alle sådanne anmodninger inden for 30 dage.
10 Sammenarbejdspartnere
Power Match sikrer, at alle samarbejdspartnere, som vi deler Kundens data med, opererer under jurisdiktioner med databeskyttelsesstandarder, der er i overensstemmelse med eller overgår EU’s standarder. Vi er forpligtede til kun at videregive data til parter, der kan demonstrere overholdelse af strenge databeskyttelsesstandarder og best practices.
Contact
Questions, concerns, or requests related to your privacy are always welcome. Our dedicated privacy team is available to provide clear, comprehensive responses and support your data management needs.
Contact
Questions, concerns, or requests related to your privacy are always welcome. Our dedicated privacy team is available to provide clear, comprehensive responses and support your data management needs.
Sidst opdateret: 6. november 2025
Skal vi finde din næste kandidat?
Vi søger, screener og matcher din virksomhed med dygtige kandidater. Det er helt gratis og uden forpligtelser.